Marketing content

Waarom investeren in Taito Learning?

Bewezen SaaS-model met terugkerende inkomsten:  de omzet bestaat uit jaarlijkse licenties voor scholen en schooldistricten, resulterend in voorspelbare kasstroom en hoge mate van schaalbaarheid.

Sterke product-market fit: meer dan 2.000 scholen gebruiken Taito Learnings platform om kinderen digitaal weerbaar en mediawijs te maken, en meer dan de helft van de omzet komt uit de VS. Dit toont duidelijke markttractie.

Groot marktpotentieel: actief in een Amerikaanse digitale leermarkt van USD 5–7 miljard per jaar, waar de vraag naar digitale vaardigheden snel toeneemt.

Ervaren leiderschap en bestuur: met bewezen SaaS-expertise en een ervaren raad van bestuur kan Taito Learning internationaal opschalen, met focus op gedisciplineerde, kostenbewuste groei.

Tuomas Unhola, CEO

“Onderwijs is de basis van de toekomst van elk kind. Bij Taito Learning maken we het opdoen van essentiële digitale vaardigheden via ons gegamificeerd platform leuk. Deze financiering stelt ons in staat om interessant en toekomstbestendig onderwijs naar nog meer scholen en leerlingen te brengen. We nodigen u uit om samen met ons de volgende generatie te helpen leren, groeien en floreren in de digitale wereld.”

Tuomas Unhola, CEO, Taito Learning

Beschrijving Investering

Resterende dagen:
21
Einddatum:
26-11-2025
Type:
Aandelen aanbod
Al geinvesteerd:
€ 270.986,70
Aandelen aangeboden:
4,63 – 22,57 %
Prijs per aandeel:
€ 4,98
Minimale investering 50 Aandelen
Transactiekosten:
1,50 %
Aantal bestaande aandelen:
1.033.067
Volledig verwaterde aandelen:
1.233.067
Pre-money waardering:
€ 5.144.673,66
Emissie:
€ 1.499.976
Aangeboden eenheden:
301.200
Bemiddelaar:
Oneplanetcrowd International B.V
Licentie:
ECSPR

Overzicht

Bedrijfsprofiel

De scholen van vandaag staan voor een grote uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat studenten voorzien worden van de benodigde digitale vaardigheden om te kunnen navigeren in een groeiende online wereld? Traditionele lesmethoden weten jonge leerlingen vaak niet te boeien, terwijl online veiligheid en typevaardigheid op veel scholen nog onvoldoende aan bod komen.

Taito Learning pakt dit probleem aan met een bewezen Software-as-a-Service (SaaS)-platform. Dit is cloudsoftware die scholen in abonnementsvorm afnemen en leerlingen spelenderwijs traint in essentiële digitale vaardigheden, zoals online veiligheid en typen. De lesstof sluit aan op het curriculum en is zo opgezet dat leerlingen gemotiveerd blijven. Leraren krijgen duidelijke hulpmiddelen om de voortgang per leerling te volgen en hun lessen eenvoudig aan te passen. Zo wordt goede didactiek gecombineerd met echte betrokkenheid in de klas: leerlingen leren door te spelen, en docenten houden het overzicht.

Geworteld in het vernieuwende Finse onderwijssysteem is Taito Learning vanuit een solide basis gestaag gegroeid. Het bedrijf heeft een leidend marktaandeel in typeonderwijs (blind typen) in Finland en breidt uit naar de VS, met inmiddels meer dan 2.000 aangesloten scholen. De terugkerende omzet groeit jaar op jaar, gedreven door een hogere gemiddelde omzet per account, sterke klantretentie en een snel groeiende gebruikerscommunity van miljoenen leerlingen.

Dankzij een schaalbaar SaaS-model, consistente omzetgroei en groeiende internationale relevantie staat Taito Learning precies waar het moet zijn: op het kruispunt van educatieve impact en duurzame groei.

Bedrijfsinfo

Bedrijfsnaam: Taito Learning Oy
CEO: Tuomas Unhola
KVK-nummer: 1543684-3
Oprichtingsjaar: 1999
Adres: Mannerheiminaukio 1 A / SPACES, 00100, Helsinki
Industrie: EdTech
Aantal werknemers: 10
Locaties: Helsinki & Turku, Finland
Website: taitolearning.com
Social media:

            

Producten en diensten

Taito Learning biedt scholen een interactief platform waarmee essentiële digitale vaardigheden aantrekkelijk én eenvoudig aan te leren zijn. Het platform combineert spelenderwijs leren voor leerlingen met praktische docenttools, zodat skills effectief worden ontwikkeld en voortgang per leerling eenvoudig te volgen is.

Digitaal burgerschap & AI-geletterdheid
Omdat kinderen steeds meer tijd online doorbrengen, staan scholen voor de belangrijke taak om hen te ondersteunen bij veilig en verantwoord internetgebruik. De online-veiligheidscursus van Taito Learning brengt dit cruciale onderwerp tot leven met lessen die spelenderwijs en verhalend zijn ingestoken. Leerlingen leren zichzelf te beschermen, weloverwogen keuzes te maken en met vertrouwen door de digitale wereld te navigeren. Leraren profiteren van up-to-date lesmateriaal dat aansluit op het curriculum en eenvoudig per klas aan te passen is. Daarnaast breidt Taito Learning het platform uit met AI-modules die kinderen via games en interactieve challenges laten kennismaken met de basis van kunstmatige intelligentie.

Product

Typen
Typen blijft een fundamentele vaardigheid in het onderwijs. Het typeprogramma van Taito Learning is in Finland breed in gebruik én marktleider. De lessen bevorderen vloeiendheid en nauwkeurigheid met interactieve oefeningen die speciaal zijn ontworpen voor jonge leerlingen. Door typen op jonge leeftijd onder de knie te krijgen, ontwikkelen leerlingen zelfvertrouwen en efficiëntie op alle gebieden van digitaal leren.

Product

Coderen
Om leerlingen voor te bereiden op de toekomst heeft Taito Learning het platform uitgebreid met inleidende programmeerlessen, ontwikkeld door een partner. Deze cursussen maken kinderen vertrouwd met de logica van programmeren. Het doel is nieuwsgierigheid aan te wakkeren, probleemoplossend vermogen te versterken en leerlingen vroegtijdig inzicht te geven in technologieën die hun verdere studie en loopbaan zullen vormen.

Product

Samen creëren deze producten een compleet platform dat leerlingen de digitale basisvaardigheden van nu aanleert en toegang biedt tot de skills van morgen.

Bedrijfsmodel

Taito Learning werkt met een eenvoudig en schaalbaar SaaS-model. Het bedrijf verkoopt jaarlicenties aan scholen en scholengroepen, geprijsd per leerling. Dit per-leerlingmodel houdt het platform betaalbaar voor scholen en zorgt bij Taito Learning voor terugkerende, voorspelbare inkomsten. De gemiddelde omzet per account bedraagt € 1.200. Het bedrijf bedient inmiddels meer dan 2.000 scholen en honderden­duizenden leerlingen.

Contracten en omzetstructuur
De meeste contracten hebben een looptijd van 12 maanden en worden digitaal verlengd, wat het proces eenvoudig en efficiënt houdt. Grotere districten kiezen vaak voor looptijden van 24 of 36 maanden, wat de omzetstabiliteit verder vergroot. De omzet is breed gespreid: geen enkele klant is goed voor meer dan 9% en de top 10 samen voor circa 20%. Dit verlaagt de afhankelijkheid van individuele klanten en versterkt de robuustheid van het model.

Bedrijfsopzet en kosten
Taito Learning werkt bewust lean: een compact intern kernteam wordt aangevuld met vertrouwde externe specialisten voor productontwikkeling, contentcreatie en platformbeheer. Deze opzet zorgt voor kwaliteit, wendbaarheid en kostenefficiëntie, zonder noemenswaardige licentiekosten. Verkoop en support worden verzorgd vanuit een klein hoofdkantoor in Finland en een toegewijd team in de VS. Hierdoor liggen de operationele kosten vooral bij personeel, productontwikkeling en gerichte salesinspanningen. Zonder schuld en met een kapitaal-efficiënte structuur is de omzet gestaag gegroeid, circa 17% CAGR van 2020 tot 2025, zonder externe financiering.

Klant acquisitie
De groei wordt gedreven door een mix van directe verkoop, digitale kanalen en partnerships. Docenten kunnen een gratis versie uitproberen, wat inbound leads oplevert die converteren naar school- en districtbrede licenties. Mond-tot-mondreclame, reseller-partnerships en integraties met Google Classroom en Microsoft SSO zorgen voor lage acquisitiekosten en snelle onboarding. Pilotprogramma’s, casestudies en deelname aan onderwijsconferenties vergroten de geloofwaardigheid en openen deuren naar grotere districten.

Internationale uitbreiding
Taito Learning is opgericht in Finland, maar meer dan de helft van de omzet komt inmiddels uit de VS. Het platform laat zich snel lokaliseren: het sluit aan op nationale en deelstaat-leerplannen, ondersteunt meerdere talen en voldoet aan privacyregels zoals GDPR, COPPA en SOPPA. Door doorlopende updates blijft de naleving up-to-date. Zo kunnen scholen in verschillende landen hetzelfde systeem gebruiken zonder extra ontwikkelwerk.

Schaalbaar groeimodel
Zodra taal- en curriculuminstellingen zijn aangepast, kan Taito Learning de oplossing met minimale extra kosten uitrollen naar volledige schooldistricten of zelfs landelijk. Terugkerende SaaS-omzetten, betaalbare prijzen per leerling en sterke klantretentie vormen een stabiele basis voor jaarlijkse groei. Scholen kunnen naast typen ook digitale vaardigheden en programmeren toevoegen. Daardoor stijgt de waarde van het contract, terwijl weinig klanten opzeggen. 

De vraag naar digitale vaardigheden groeit wereldwijd en Taito Learning heeft bewezen tractie in Finland en de VS. Het bedrijf breidt daardoor zijn bereik, klantenbestand en omzet verder uit op een duurzame en kostenefficiënte manier.

Markt

Market

Taito Learning opereert in de markt voor online leren voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze sector groeit structureel doordat scholen digitale vaardigheden in het dagelijkse lesprogramma opnemen. In 2023 was de Amerikaanse e-learningmarkt meer dan $100 miljard waard, met een jaarlijkse groei van circa 5–10%. Binnen die markt vertegenwoordigen K-12-content en -cursussen $5–7 miljard per jaar.

Taito Learning richt zich primair op twee segmenten: typen ($50–70 miljoen per jaar) en online veiligheidsvaardigheden ($200–300 miljoen). Beide groeien snel, gedreven door nieuwe curriculumverplichtingen in meerdere Amerikaanse staten en een groeiend besef bij docenten en ouders van het belang van veilige, verantwoorde digitale deelname.

Tot de concurrenten behoren o.a. Nearpod, Common Sense, EdClub en Learning.com. Waar veel aanbieders leunen op statische formats (video’s, formulieren), onderscheidt Taito Learning zich met gamified, verhalende didactiek die het leren direct in het spel verweeft, wat de betrokkenheid verhoogt en leerresultaten verbetert.

In de VS bedient Taito Learning inmiddels bijna 2.000 scholen, van kleine particuliere instellingen tot grote districten. De omzet is geografisch gespreid; 60% komt van buiten Finland. Deze vroege tractie laat zien dat het platform zich effectief laat uitrollen naar nieuwe regio’s en dat er reële kansen zijn om een betekenisvol marktaandeel te winnen in een gefragmenteerde, maar snel groeiende markt.

Klant testimonials

St. Gabriel Catholic School - Charlotte, NC
St. Gabriel Catholic School heeft Taito Learning’s TypeTastic-programma (K–12) voor typen en digitaal burgerschap ingevoerd om de digitale geletterdheid te versterken. De onboarding verliep vlot en de integratie in de klas was eenvoudig. Leerlingen werkten zelfstandig met de op spel gebaseerde lessen en waren snel betrokken. Resultaat: hogere typesnelheid en nauwkeurigheid in alle leerjaren, plus meer vertrouwen om technologie veilig en effectief te gebruiken.

VirtualSC – South Carolina (staatbrede virtuele school)
VirtualSC werkt al meer dan tien jaar samen met Taito Learning om duizenden leerlingen in South Carolina te trainen in typen en digitale geletterdheid. Toen online toetsen in de hele staat verplicht werden, koos VirtualSC voor het TypeTastic K–12 Keyboarding-curriculum om lessen te standaardiseren en leerlingen toetsklaar te maken. Door de schaalbaarheid, aansluiting op staatsstandaarden en de aantrekkelijke, op spel gebaseerde lessen stegen typesnelheid en nauwkeurigheid aantoonbaar. Docenten waarderen Taito Learning om de flexibiliteit, snelle ondersteuning en goede samenwerking, waardoor de uitrol in tientallen districten soepel verliep en leerlingen blijvend digitaal zelfvertrouwen opbouwen.

Impact

De Sustainable Development Goals (SDG’s of ‘Wereldwijde Doelen’) maken onderdeel uit van de VN-Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling en vormen tot 2030 het internationale raamwerk. De SDG’s zijn bedoeld om een einde te maken aan armoede en ongelijkheid en de klimaatverandering aan te pakken.

Taito Learning combineert onderwijsimpact met schaalbare technologie. Door te focussen op digitale basisvaardigheden helpt het bedrijf scholen modern onderwijs te bieden dat inclusief, toegankelijk en toekomstgericht is. De bijdrage komt het duidelijkst tot uiting in twee VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG’s):

Kwaliteitsonderwijs: Taito Learning voorziet kinderen van essentiële vaardigheden voor het digitale tijdperk. Met gamified lessen in typen en online veiligheid leren leerlingen op een manier die zowel motiverend als effectief is. Docenten krijgen hulpmiddelen om voortgang te volgen en lessen aan te passen, wat de resultaten in de klas verbetert. Door digitale geletterdheid als vast onderdeel van het onderwijs te maken, ondersteunt Taito Learning gelijke en levenslange leerkansen voor iedereen.

Minder ongelijkheid: Het platform is betaalbaar en toegankelijk voor scholen van elke omvang, van grote districten tot kleine plattelandsscholen. Met prijs per leerling, een gratis instapoptie en aansluiting op het curriculum wordt modern digitaal onderwijs overal beschikbaar, ongeacht locatie of budget. Door toegangsdrempels te verlagen trekt Taito Learning het speelveld gelijk, zodat elke leerling essentiële digitale vaardigheden kan ontwikkelen.

Management

  

Tuomas Unhola, CEO

Tuomas Unhola

CEO

Tuomas Unhola is een ervaren SaaS-bestuurder met meer dan 20 jaar leiderschapservaring, vooral in bedrijven met terugkerende omzet en software. Recent was hij CEO van Good Sign, waar hij internationale expansie en groei in abonnementsbeheer-software aanstuurde. Daarvoor was hij Chief Sales Officer bij Lyyti, een toonaangevend Fins event-management-SaaS-bedrijf, en bekleedde hij senior functies bij OpusCapita.

Unhola koppelt sterke commerciële aansturing aan praktische ervaring met het internationaal opschalen van softwarebedrijven. Hij brengt diepgaande expertise mee in B2B-SaaS, abonnementsmonetisatie en go-to-market-executie, vaardigheden die goed passen bij Taito Learning’s groeistrategie, in het bijzonder de uitbreiding op de Amerikaanse markt.

  

Justus Vajanne, Chief Growth Officer

Justus Vajanne

Chief Growth Officer

Justus Vajanne is een op groei gerichte SaaS-leider met een sterk trackrecord in B2B- en EdTech-sales en omzetversnelling. Als Chief Growth Officer bij Taito Learning stuurt hij de go-to-market-executie, sales development en commerciële strategie aan in de VS en Finland. Eerder bekleedde hij senior functies bij Adobe en APSIS, waar hij enterprise-klanten opbouwde en teams aanstuurde in de Nordics en de Baltics.

Bij Taito Learning focust Justus op een voorspelbare pipeline, hogere conversie- en winrates en het vergroten van de gemiddelde omzet per klant. Hij staat bekend om een duidelijke operationele cadans en nauwe afstemming tussen sales en marketing om kwartaaldoelen te halen, terwijl customer lifetime value stijgt via renewals en upsell. Hij leidde campagnes die trials omzetten in langdurige school- en districtsklanten en versterkte het salesproces van leadkwalificatie tot accountmanagement. Daarvoor speelde hij tien seizoenen profvoetbal in de hoogste Finse divisie, een achtergrond die terugkomt in zijn competitieve drive, veerkracht en teamgerichte leiderschap.

  

Sini Taskinen, Product Owner

Sini Taskinen

Product Owner

Sini Taskinen heeft ruime ervaring in het ontwerpen en leveren van digitale leeroplossingen. Zij leidde de transformatie van de legacy-software van TypingMaster naar de moderne TypeTastic- en Taito Learning-platformen, die in de loop der tijd door miljoenen leerlingen wereldwijd zijn gebruikt. Met een achtergrond in service design en user experience borgt zij dat elke nieuwe functie zowel didactisch sterk is als aantrekkelijk voor jonge leerlingen.

Sini geeft leiding aan het productieteam van ontwikkelaars en designers en beheert meer dan 700 interactieve activiteiten en verhalende lessen. Door onderwijsinhoud te combineren met productvisie is zij cruciaal voor de internationale schaalvergroting van Taito Learning. Door content continu aan te passen aan verschillende curricula en leerbehoeften blijft het platform concurrerend en in lijn met Taito Learning’s missie om uit te groeien tot een toonaangevende EdTech-aanbieder.

Bestuur

Esa Matikainen (voorzitter van de raad van bestuur) is een ervaren leider in de Finse digitale en IT-sector met ruime management- en toezichthoudende ervaring. Hij promoveerde in de economie (Doctor of Science) en was voorzitter en commissaris bij onder meer Digitalist Group Plc en TMP Software Group Oy, de moedermaatschappij van Taito Learning. Als medeoprichter van Nedecon Plc, een van Finland’s eerste beursgenoteerde internetbedrijven, droeg hij bij aan het vormgeven van het vroege digitale landschap van het land. Zijn sterke achtergrond in strategie en governance ondersteunt Taito Learning bij internationale groei en waardecreatie op lange termijn.

Mikael Gummerus (lid van de raad van bestuur) is een ondernemer in digitale media en medeoprichter van Dodreams, een mobiele game-studio met meer dan 400 miljoen downloads wereldwijd. Met diepgaande ervaring in gaming, onlinediensten en digitale productinnovatie hebben zijn bedrijven samen bijna €100 miljoen aan omzet gerealiseerd. Ook was hij medeoprichter van Frosmo, een SaaS-personalisatieplatform voor e-commerce en gaming. Bij Taito Learning brengt Gummerus expertise mee op het gebied van digitale betrokkenheid, interactieve productontwikkeling en het opschalen van consumentenplatforms. Zijn gaming-achtergrond helpt ervoor te zorgen dat de gamified producten van Taito Learning zowel didactisch sterk blijven als aantrekkelijk voor jonge leerlingen.

Tommi Utriainen (lid van de raad van bestuur) is medeoprichter van Taito Learning. Hij hielp een middelbare-schoolhobby in programmeren uit te bouwen tot een van Finland’s toonaangevende educatieve softwareoplossingen voor typen en digitale vaardigheden. Met ervaring in het opschalen van digitale leerproducten vanaf de jaren 90 tot nu brengt hij diepe kennis mee van edtech-productontwikkeling, vroege digitale groei en de internationalisering van onderwijstechnologie.

Petteri Väliaho (lid van de raad van bestuur) is medeoprichter van Taito Learning, waar hij een vroege interesse in programmeren hielp uitbouwen tot een van Finlands toonaangevende educatieve softwareplatforms voor typen en digitale vaardigheden. Met decennia ervaring in edtech-productontwikkeling en opschaling brengt hij strategisch inzicht in digitale leerinnovatie en internationale groei.

Bedrijfsstructuur

Taito Learning Oy is de operationele vennootschap waarin investeerders aandelen verwerven. Het bedrijf ging tot juli 2024 door onder de naam Typing Master Finland Oy.

TMP Software Group Oy bezit momenteel 97% van de geregistreerde aandelen van de projecteigenaar. De resterende 3% van Taito Learning is in handen van medewerkers van Taito Learning.

Deze structuur waarborgt dat alle opbrengsten, contracten en het intellectuele eigendom die samenhangen met Taito Learning’s gamified onderwijsplatform direct zijn ondergebracht in de entiteit waarin nieuwe investeerders deelnemen.

Verdeling van de bedrijfsaandelenn

TMP Software Group Oy bezit momenteel 97% van Taito Learning; de overige 3% is in handen van medewerkers. De holdingmaatschappij is in gelijke delen eigendom van de twee oprichters, Tommi Utriainen en Petteri Väliaho.

Daarnaast is er een optieregeling ingesteld van in totaal 200.000 opties. Een deel is toegewezen aan sleutelpersonen, waaronder de CEO; het merendeel wordt in de tijd toegekend om de langetermijnbelangen van management, medewerkers en investeerders op één lijn te brengen.

Naast een nieuwe kapitaalinbreng van €150.000 in deze financieringsronde zal TMP Software Group Oy zijn kapitaal­lening van €100.000 (uitgegeven in mei 2025) converteren naar eigen vermogen, op gelijke voorwaarden als nieuwe investeerders.

Aandeelhouder

Aandelen

Stemmen

1 TMP Software Group Oy 1,000,000 96.80%
2 Tuomas Unhola 10,500 1.02%
3 Justus Vajanne 6,667 0.65%
5 Sini Taskinen 4,500 0.44%
6 Anssi Väliaho 4,500 0.44%
7 Juho Sankamo 4,500 0.44%
8 Kirsi Mata 1,400 0.14%
9 Timo Utriainen 1,000 0.10%
TOTAAL 1,033,067 100%

Gebruik van financiering

Taito Learning haalt €250.000 tot €1,5 miljoen aan aandelenfinanciering op om de volgende groeifase te versnellen. De middelen worden vooral ingezet voor versnelling in de VS, via sales en digitale marketing, uitbreiding naar district-sales en het opbouwen van partnerships. Daarnaast breidt het bedrijf de leerroutes uit op het gebied van veilig internetgebruik en AI-vaardigheden.


De minimale ronde van €250.000 biedt ruim 12 maanden financiële ruimte, waardoor verdere groei in een rustiger tempo mogelijk blijft. Het volledige doelbedrag van €1,5 miljoen maakt een snellere uitrol mogelijk, met de ambitie om het marktaandeel te vergroten van circa 1% van de scholen naar 10–20% in geselecteerde regio’s.


De financieringsronde combineert een co-investering, deelname van de oprichters, een medewerkersregeling en nieuw kapitaal van Invesdor-investeerders.

Co-investeerders & oprichters

  • TMP Software Group Oy, de holding van Taito Learning, investeert €150.000 aan nieuw kapitaal en zet de kapitaallening van €100.000 (uit mei 2025) om in aandelen, onder dezelfde voorwaarden als nieuwe investeerders.
  • In totaal komt de toezegging daarmee op €250.000. De twee oprichters, Tommi Utriainen en Petteri Väliaho, doen mee via TMP Software Group.

Medewerkersregeling

  • Er is een optieregeling van in totaal 200.000 opties. Een deel is toegekend aan sleutelpersonen, waaronder de CEO. Het grootste deel wordt in de tijd toegekend om de langetermijnbelangen van management, medewerkers en investeerders op één lijn te brengen.

Invesdor-investeerders

  • Equity-crowdinvesteerders leveren aanvullend kapitaal.
  • Minimale rondeomvang: €250.000.
  • Maximale rondeomvang: €1,5 miljoen.

Deze mix zorgt voor een stevige co-investering, blijvende betrokkenheid van de oprichters en duidelijke afspraken met medewerkers. Tegelijkertijd kunnen particuliere investeerders onder gelijke voorwaarden deelnemen.

Financiële figuren & groei

Huidige en geplande figuren

Krijg inzicht in de financiële cijfers van het bedrijf, zoals omzet- en winstontwikkeling en de groeiverwachting.

Inloggen Aanmelden

Waardering

Icon Money

De waardering van Taito Learning is gebaseerd op een multiple van 3,5× de Annual Recurring Revenue (ARR), plus netto kaspositie. De netto kas is bepaald op basis van de balanspost “cash and cash equivalents”: de stand op de laatste dag van elke maand wordt genomen en vervolgens het gemiddelde van de afgelopen drie maanden (juli–september) berekend.

Bij een ARR van €1,39 mln en een gemiddelde netto kas van €275.000 komt dit uit op een pre-money waardering van €5,14 mln.

Het bedrijf heeft geen schulden en is tot op heden volledig zelf gefinancierd. Het enige uitstaande financieringsinstrument, een kapitaallening van €100.000 uitgegeven in mei 2025, wordt in deze ronde op gelijke voorwaarden met nieuwe investeerders geconverteerd naar eigen vermogen.

Onderbouwing van de waardering

  • 100% terugkerende SaaS-omzet (ARR)

  • Gestage jaarlijkse groei

  • Internationale tractie met >50% omzet uit het buitenland

  • Kapitaal-efficiënte operationele structuur

In vergelijking met andere SaaS-bedrijven in de groeifase is een bandbreedte van 3–5× ARR redelijk en marktconform.


Financieringsplan en pad naar winstgevendheid

Taito Learning nadert break-even, met een Annual Recurring Revenue (ARR) van bijna €1,4 miljoen per oktober 2025 en een duidelijk traject richting winstgevendheid in 2028. Het bedrijf is voornemens €0,25–1,5 miljoen op te halen tegen een pre-money waardering van circa €5 miljoen. De opbrengst wordt ingezet om digitale sales- en marketingkanalen te versterken, district-sales in de Verenigde Staten uit te breiden en een nieuwe AI-gedreven productpropositie te lanceren die de uitbreidingsomzet bij bestaande klanten vergroot.

De groei-investeringen worden de komende 2–3 jaar zorgvuldig beheerd, met als doel een ARR van circa €4,5 miljoen in 2028–2029 en een positieve kasstroom te bereiken. Er zijn geen aanvullende aandelenrondes gepland vóór winstgevendheid. Toekomstige R&D-initiatieven zullen primair worden ondersteund via niet-verwaterende Business Finland-financiering (subsidies en laagrentende leningen van €0,2–0,5 miljoen). Zo blijft het verwateringsrisico voor investeerders beperkt en kan het bedrijf efficiënt opschalen naar duurzame winstgevendheid op lange termijn.

Het bedrijf is sinds de oprichting volledig bootstrapped en heeft niet eerder extern kapitaal opgehaald. In mei 2025 ontving het een kapitaallening van €100.000 van TMP Software Group. Deze kapitaallening wordt in deze financieringsronde omgezet in eigen vermogen.

Investeerder

Type financiering

Jaar

Bedrag

Pre-money waardering

1 TMP Software Group

Kapitaallening

05.2025 100,000 € N/A

Exit scenarios

Als SaaS-bedrijf in een snel groeiende, wereldwijde EdTech-markt biedt Taito Learning verschillende aantrekkelijke exit-opties. Het terugkerende omzetmodel, het internationale klantenbestand en sterke product-market fit maken het bedrijf interessant voor zowel strategische kopers als financiële investeerders. De meest realistische scenario’s zijn:


Icon 1

Strategische overname: Het meest waarschijnlijke scenario is een overname door een grotere Amerikaanse EdTech- of SaaS-speler. Taito Learning’s gamified content, SaaS-bedrijfsmodel en klantenbestand in Amerikaanse scholen maken het aantrekkelijk voor consoliderende partijen zoals Renaissance Learning, PowerSchool of Europese spelers die willen uitbreiden in digitale geletterdheid.

Icon 2

Private-equity-buy-out: Met stabiele, terugkerende omzet en geen schulden is Taito Learning een sterke kandidaat voor private-equity- of growth-equity-investeringen. Een buy-out of secundaire verkoop stelt investeerders in staat rendement te realiseren, terwijl verdere internationale expansie wordt gefaciliteerd.

Icon 3

Fusie met een branchegenoot: Een fusie met een andere education-SaaS-partij kan de contentdekking verbreden, sales en distributie bundelen en de ARR-groei versnellen, met hogere waarderingsmultiples en een sterkere marktpositie als resultaat.

Icon 3

Langere termijn-opties: Op langere termijn kan Taito Learning een IPO of notering op een groeimarkt (bijv. Nasdaq First North of Euronext Growth) nastreven zodra de ARR €8–10 miljoen bereikt en de marges verder aantrekken. Een alternatief is een dividendmodel in combinatie met minderheids­exits, mogelijk gemaakt door de kapitaal-efficiënte structuur.

Risico's

Investeren in groeibedrijven brengt altijd risico’s met zich mee. Hieronder vindt u de gedetailleerde lijst met risico’s die op deze investering van toepassing zijn, zoals beschreven in het Key Investment Information Sheet (KIIS). Lees deze informatie zorgvuldig door voordat u een investeringsbeslissing neemt.


Hier is een heldere Nederlandse versie (zelfde inhoud, puntgewijs):

  • De crowdfundingcampagne kan minder kapitaal ophalen dan gepland en het minimumdoel mogelijk niet halen. Hierdoor kan de onderneming haar activiteiten door gebrek aan middelen mogelijk niet (volledig) uitvoeren.

  • De onderneming kan moeite hebben om effectief te concurreren met bestaande en nieuwe spelers of om zich aan te passen aan veranderingen in het concurrentielandschap. Toetreding van concurrenten met meer kapitaal of betere technologie kan de prestaties negatief beïnvloeden.

  • Er bestaat een risico op negatieve media-aandacht. Dit kan leiden tot een flinke daling in verkoop en verliezen omdat de vraag naar de producten en diensten van de onderneming afneemt.

  • Het platform van de onderneming is technisch volwassen en passend voor de huidige klantenbasis. Bij opschaling in de VS en het toevoegen van productlagen (bijv. AI-modules) wordt het echter cruciaal om kwaliteit, stabiliteit en integratie-ondersteuning te borgen. Voortdurende investeringen in engineering en kwaliteitsbewaking zijn nodig om betrouwbaarheid te waarborgen op verschillende browsers, schermformaten, besturingssystemen (Chromebooks, tablets, Windows-pc’s) en netwerkomgevingen. Daarnaast bestaat bij groeiend gebruik—met name bij implementaties op school- of districtsniveau in de VS—het risico op prestatieverlies. Storingen of bugs tijdens piekuren in de klas beïnvloeden direct het onderwijs, de gebruikerservaring en contractverlengingen.

  • Een belangrijk risico bij uitbreiding in de gefragmenteerde Amerikaanse K–12-onderwijsmarkt is mogelijke misalignment tussen productfeatures en staatsspecifieke eisen, wat adoptie kan vertragen of kostbare aanpassingen kan vereisen. Daarnaast nemen, bij groei in zowel Finland als de VS, de behoeften aan onboarding, training en support toe. Effectieve ondersteuning is extra belangrijk in onderwijsomgevingen, waar docenten niet altijd tech-savvy zijn en implementatie de verlenging beïnvloedt. Ondanks docentdashboards en klaslokaaltools die onboardingfrictie verlagen en geplande, gerichte support per regio, blijft het residuele risico bestaan dat ontoereikende support leidt tot matige onboarding, onderbenutting of churn—zeker op districtsniveau.

  • De onderneming is gevestigd in Finland maar richt haar groei primair op de Verenigde Staten. Daardoor is zij blootgesteld aan wisselkoersschommelingen (USD/EUR), die de winstgevendheid kunnen beïnvloeden.

  • Een kernrisico is de noodzaak van continue productontwikkeling en onderhoud. Het platform omvat meer dan 700 interactieve leeractiviteiten die regelmatig geüpdatet moeten worden om didactisch relevant, technisch solide en aantrekkelijk te blijven. Met uitbreiding naar digital citizenship en AI neemt de complexiteit van meerdere contentstromen toe. Hoewel er een intern product- en developmentteam is (aangestuurd door een ervaren product owner) en feedback van onderwijsprofessionals wordt gebruikt voor prioritering en updates, kunnen vertragingen of kwaliteitsissues in content of features de concurrentiekracht verzwakken of de verlengingsratio’s van scholen verminderen.

  • Concurrentiedruk is een ander belangrijk risico. De K–12-EdTech-markt is competitief, met gevestigde aanbieders. Hoewel de onderneming zich onderscheidt via gamification, curriculum-integratie en eenvoud, en zich richt op een specifieke niche (digital citizenship en typen voor jonge leerlingen) die minder goed wordt bediend door grotere spelers, beschikken veel concurrenten over diepere distributienetwerken, grotere budgetten of langdurige contracten met schooldistricten. Zelfs als het product didactisch sterker is, kunnen overstapkosten en risico-aversie de adoptie vertragen, met lagere groei en kasstromen dan verwacht.

  • Voor gebruiksgemak en snellere adoptie integreert de onderneming met educatieve platforms zoals Google Classroom, Microsoft single sign-on (SSO) en Clever. Als deze platforms hun API’s wijzigen, toegang beperken of storingen ervaren, kan functionaliteit tijdelijk worden aangetast. Het interne developmentteam kan updates of issues mogelijk niet tijdig adresseren, wat de tevredenheid kan schaden en verkoop negatief kan beïnvloeden—ook als de operationele prestaties van de onderneming verder sterk blijven.

  • De vraag naar de producten en diensten van de onderneming—anders gezegd: de bedrijfsresultaten—wordt beïnvloed door o.a. de algemene wereldwijde marktsituatie, een mogelijke daling van de vraag in de eigen sector (volgens Verordening (EG) nr. 1893/2006, art. 2(1)(a), valt de onderneming onder Bijlage I, sectie P), en technologische ontwikkelingen. Afhankelijkheden van andere sectoren kunnen de prestaties eveneens negatief raken. Kortom: er zijn materiële risico’s die buiten de invloedssfeer van de onderneming liggen.

  • Het inkoopproces in het onderwijs—zeker in de Amerikaanse K-12-markt—is complex. Meerdere stakeholders (docenten, IT-afdelingen, curriculumdirecteuren, superintendents) zijn betrokken, terwijl inkoopregels per staat en district sterk verschillen. Eisen rond privacy, certificering en normenkaders (bijv. SOPPA, COPPA, ESSA) vormen minimale drempels. Bij misalignment of vertraging in certificering kunnen anders kansrijke deals alsnog geblokkeerd worden.

  • Onzekerheid in de wereldeconomie en de financiële markten kan het vermogen van de onderneming om haar activiteiten uit te bouwen negatief beïnvloeden.

  • De onderneming kan in de toekomst aanvullende financiering nodig hebben, maar die financiering is mogelijk niet (tijdig) beschikbaar.

  • De onderneming kan er mogelijk niet in slagen haar uitbreidingsstrategie uit te voeren en nieuwe zakelijke kansen volledig of tijdig te benutten.

  • Het kan zijn dat het bedrijfsconcept zich niet op de markt bewijst of dat de geplande ontwikkeling niet volgens plan wordt gerealiseerd.

  • Er bestaat altijd een risico dat de onderneming te maken krijgt met faillissement of andere insolventieprocedures, evenals met andere gebeurtenissen rond het project of de onderneming die kunnen leiden tot (gedeeltelijk) verlies van de investering voor investeerders. Dergelijke risico’s kunnen voortkomen uit diverse factoren, waaronder (maar niet beperkt tot) veranderingen in macro-economische omstandigheden, mismanagement, gebrek aan ervaring bij medewerkers en/of management, fraude, financiering die niet passend is bij het bedrijfsdoel, of onvoldoende kasstromen.

  • Onzekerheid in de wereldeconomie en financiële markten kan het vermogen van de onderneming om haar activiteiten uit te bouwen negatief beïnvloeden.
  • Mogelijk is in de toekomst extra financiering nodig, maar die is niet altijd (tijdig) beschikbaar.
  • De onderneming kan haar uitbreidingsstrategie mogelijk niet uitvoeren en nieuwe kansen niet volledig of tijdig benutten.
  • Het bedrijfsconcept kan zich niet bewijzen in de markt, of de geplande ontwikkeling verloopt niet volgens plan.
  • Er bestaat altijd een risico op faillissement of andere insolventieprocedures en op gebeurtenissen rond het project of de onderneming die (gedeeltelijk) verlies van de investering kunnen veroorzaken. Oorzaken kunnen onder meer zijn: veranderingen in macro-economische omstandigheden, mismanagement, gebrek aan ervaring bij medewerkers en/of management, fraude, financiering die niet passend is bij het bedrijfsdoel of onvoldoende kasstromen.
  • Een tijdelijke of permanente storing van het crowdfundingplatform kan ertoe leiden dat de crowdfundingdienstverlener zijn diensten niet kan leveren. Dit kan betekenen dat beleggers niet kunnen inschrijven op de aangeboden aandelen, of dat er vertragingen in betaalprocessen ontstaan—bijvoorbeeld bij het overboeken van ingelegd geld naar de projectonderneming of bij terugbetaling aan beleggers wegens herroeping of een ontbindende voorwaarde.

  • Omdat de ingelegde gelden op een derdengelden-/escrow-rekening worden gehouden en de crowdfundingdienstverlener zelf nooit de beschikking over deze gelden heeft, is totaalverlies van het ingelegde kapitaal uitsluitend door een platformstoring onwaarschijnlijk.

  • Geen (liquide) secundaire markt. De aandelen van de onderneming zijn niet beursgenoteerd en worden niet multilateraal verhandeld. Er is dus geen actieve of liquide secundaire markt. Het risico bestaat dat u de stukken niet op het gewenste moment (of helemaal niet) kunt verkopen, of alleen tegen een prijs die lager is dan de inschrijfprijs of de werkelijke waarde.

  • Beperkte overdraagbaarheid. De statuten bevatten redemption-/inkoop- en toestemmingsclausules (redemption/consent), en de verkrijger moet toetreden tot de aandeelhoudersovereenkomst. Daarnaast mogen de aandelen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het bestuur niet worden overgedragen aan (i) een partij die failliet is of anderszins niet solvabel, (ii) een concurrent van de onderneming, of (iii) een partij die onder sancties valt van de EU, VN, VS of een andere relevante jurisdictie, of op een door deze autoriteiten bijgehouden sanctielijst staat.

  • De projectonderneming is afhankelijk van haar management en gekwalificeerde werknemers; het verlies van dergelijk personeel kan schadelijk zijn voor de bedrijfsvoering.
  • Het niet kunnen werven en behouden van gekwalificeerd personeel kan de bedrijfsresultaten van de projectonderneming nadelig beïnvloeden. Met name om het groeiplan op schaal uit te voeren, moet de onderneming regionale teams opbouwen—vooral in de VS. Hoewel het go-to-market-plan gefaseerde werving in kernregio’s omvat, ervaren leiders geloofwaardigheid bieden bij het werven en er een gestructureerde, kostenefficiënte uitrolstrategie is om het risico op overbelasting te beperken, geldt dat als het niet lukt om ervaren talent aan te trekken en te behouden—met name in sales en customer success—de uitvoering in de VS achter kan blijven bij de verwachtingen. Daarnaast maakt de onderneming de overgang van een door oprichters geleide, zelf gefinancierde organisatie naar een extern gefinancierd bedrijf. Deze verschuiving vereist nieuwe systemen en discipline op het gebied van rapportage, investor relations, compliance en human resources.
  • Juridische en compliance-risico’s

  • Naleving & maatschappelijke verantwoordelijkheid: Het niet naleven van wetten, regelgeving en algemene maatschappelijke verantwoordelijkheid rond de activiteiten en het aanbod van de onderneming kan leiden tot sancties en reputatieschade bij klantgroepen.

  • Rechtszaken & toename van juridisch risico: Er lopen momenteel geen rechtszaken of andere procedures, maar naarmate de activiteiten uitbreiden, kunnen juridische risico’s toenemen.

  • Veranderende regelgeving & VS-uitbreiding: De juridische/regulatoire omgeving kan wijzigen, waardoor het moeilijker wordt om te opereren. Bij uitbreiding in de VS (bijv. openen van regionale kantoren) kunnen risico’s ontstaan m.b.t. lokaal arbeidsrecht, contractvormen en naleving van arbeidswetgeving in nieuwe jurisdicties. Hoewel gefaseerde werving en het tijdelijk inschakelen van contractors/resellers de initiële blootstelling kunnen beperken, kan een gebrek aan adequate juridische ondersteuning tijdens de uitbreiding tot juridische risico’s en operationele impact leiden. Daarnaast verschillen contractvereisten in het Amerikaanse (publieke) onderwijs sterk per staat en schooldistrict (bijv. leveranciersregistratie, minimale verzekeringen, documentatie van naleving van onderwijs- of veiligheidsnormen). Ook al heeft de onderneming reeds contracten met meer dan 1.000 scholen in de VS (waaronder publieke districten) en past zij haar go-to-market aan staatsspecifieke contract- en privacyregels aan, de markttoetredingsstrategie kan alsnog onjuist blijken, met operationele impact en hogere compliancekosten tot gevolg.

  • Dataprivacy & minderjarigen: De onderneming verwerkt persoonsidentificeerbare informatie (PII) van minderjarigen en onderwijsprofessionals. Elke inbreuk op privacyregels en/of niet-naleving van GDPR (EU) of COPPA/SOPPA (VS) kan leiden tot juridische aansprakelijkheid en reputatieschade.

Documenten

Updates

Momenteel zijn er geen updates beschikbaar.

Er zijn op dit moment geen updates beschikbaar. Deze sectie wordt regelmatig aangevuld met nieuwe, projectrelevante informatie naarmate de financiering vordert. Wilt u tijdig op de hoogte blijven? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief.

Heeft u vragen?
Neem contact met ons op

Bel ons of stuur een e-mail.
E-mail: service@invesdor.nl
Telefoon: +31 20 568 20 70

Volg ons:

     

Steyn Auw

Steyn Auw

NL | EN