Kies hoe u onze website wilt gebruiken:

Cookies helpen uw website-ervaring te verbeteren en veilige services te bieden. Sommige cookies zijn essentieel voor beveiliging en inlogfunctionaliteiten, andere zorgen voor eenvoudiger gebruik en goede ondersteuning. U kunt uw beslissing op ieder gewenst moment herzien.

Fluentic Oy

Finland
Terug op Invesdor
Aandeel
Tech
B2B
Internationaal

Koploper in AI-gestuurde klantenservice


Marketing content

Waarom investeren in Fluentic?

Schaalbare SaaS-oplossing voor het stroomlijnen en verbeteren van klantenservice dankzij realtime vertaalde gesprekken.

Fluentic heeft bekende internationale klanten zoals Finnair. Fluentic's diensten kunnen worden geïntegreerd in veelgebruikte platforms zoals SalesForce en Zendesk.

Brutomarge van 80% en verwachte positieve kasstroom in 2024. Sterke B2B-verkooppijplijn voor een tweecijferige jaarlijkse groei.

Mogelijkheid om te investeren tegen een aantrekkelijke aandelenprijs (zie Waardering) samen met andere professionele investeerders.

Diverse exitmogelijkheden binnen 3-5 jaar.

First name last name, position

„Fluentic wil eind 2025 het grootste AI-vertalingsplatform van Europa zijn voor realtime klantenservice zonder taalbarrières voor Salesforce- en Zendesk-gebruikers.

Ons platform, aangedreven door geavanceerde AI en machine learning, verbetert de efficiëntie en klanttevredenheid en is al in gebruik door klanten over de hele wereld. 

Welkom bij de revolutie van klantenservice!"

Mikko Räty, CEO

Beschrijving Investering

Type:
Aandelen aanbod
Al geinvesteerd:
€ 617.648,00
Aandelen aangeboden:
8,00 – 33,20 %
Prijs per aandeel:
€ 8,00
Minimale investering 50 Aandelen
Aantal bestaande aandelen:
503.040
Volledig verwaterde aandelen:
528.274
Pre-money waardering:
€ 4.024.320,00
Aangeboden eenheden:
250.000
Doel financiering:
Groei
Bemiddelaar:
Invesdor GmbH
Licentie:
ECSPR

Overzicht

Bedrijfsprofiel

Koploper in AI-gestuurde klantenservice.

Fluentic komt tegemoet aan de grote vraag naar AI-gestuurde vertaaloplossingen om klantenservice persoonlijker en efficiënter te maken. Met behulp van hun Large Language Model (LLM) oplossing kan Fluentic, met een menselijke benadering, tot 80 talen ondersteunen.

Fluentic werd in 2007 opgericht in Helsinki, Finland als Transfluent en was een pionier in de ontwikkeling van vertaaltechnologie. In 2021 werd het bedrijf omgedoopt tot Fluentic, waarbij de focus kwam te liggen op de ontwikkeling van AI-gebaseerde meertalige oplossingen.

De unieke eigenschappen van Fluentic 's LLM zijn:

• Robuust geautomatiseerd proces en efficiënte operationele flow voor klanten

• Mogelijkheid tot vertalen met behoud van de specifieke tone of voice en terminologie van de klant

• Ondersteuning van maar liefst 80 talen, waardoor internationale bedrijven bijna al hun klanten kunnen helpen.

• Naadloze integratie met Salesforce en Zendesk, wereldwijd toonaangevende en veelgebruikte platforms voor klantenservice

Deze competitieve voordelen geven Fluentic een goed uitgangspunt om een groot marktaandeel te veroveren.

Product

Fluentic levert een geavanceerde oplossing voor een groeiende uitdaging in de internationale markt: efficiënte meertalige klantenservice. Het product is een AI-oplossing die gebruik maakt van machine learning en natuurlijke taalverwerking om real-time vertalingen en klantenondersteuning te bieden.

Fluentic stand

Het abonnementsmodel is gericht op pay-per-use, wat tegemoet komt aan de uitgebreide eisen van grote ondernemingen. Deze structuur garandeert niet alleen consistente inkomstenstromen, maar zorgt ook voor een grote schaalbaarheid.

Vanuit het perspectief van een potentiële klant biedt Fluentic een vereenvoudigde en gestroomlijnde methode voor het afhandelen van meertalige klantenservice. De AI-oplossing vertaalt vragen in vreemde talen, beheert klantinteracties en helpt zelfs bij post-oplossingsactiviteiten. Klanten profiteren van lagere operationele kosten omdat er minder meertalig personeel nodig is en een grotere klanttevredenheid dankzij snelle, gepersonaliseerde, taalspecifieke ondersteuning.

Fluentic stand

Benieuwd hoe het werkt? Bekijk de volgende video's:

Chat-channel
Email-channel

Businessmodel

De primaire inkomstenbron van Fluentic komt voort uit betaalde abonnementen op de software en diensten, waardoor een terugkerende inkomstenstroom ontstaat en het bedrijf een gezonde winstmarge van meer dan 80% behoudt. Fluentic richt zich voornamelijk op de Noord- en Centraal-Europese markt, met name op middelgrote tot grote bedrijven. In deze regio's zitten veel potentiële klanten. De applicatie is beschikbaar in Zendesk Marketplace en Salesforce AppExchange die een wereldwijd bereik hebben.

De belangrijkste klanten zijn prominente partijen als Finnair, Oura, Multitude Bank en Brompton Bicycles. Er is sprake van een sterke klantretentie en klanttevredenheid, omdat Fluentic voldoet aan verschillende behoeften en verwachtingen van haar klanten.

De marketingbenadering bestaat uit een mix van digitale promotie en persoonlijke ontmoetingen met klanten tijdens evenementen. Het wereldwijde bereik van Salesforce en Zendesk versterkt de marktpositie aanzienlijk. Bovendien heeft de strategische samenwerking met Salesforce Sales in Scandinavië en Centraal-Europa de marketingaanpak versterkt. De oplossing van Fluentic is prominent gepresenteerd op Salesforce-evenementen waardoor Fluentic in alle Scandinavische landen aanzienlijke bekendheid heeft gekregen. Dankzij al deze factoren is het bedrijf goed op weg om haar positie in de markt verstevigen en haar aanwezigheid in heel Europa te consolideren.

Markt

Fluentic is actief in een internationale markt voor organisaties die Salesforce of Zendesk inzetten voor klantenservice. De totale omvang van de klantservicemarkt bedroeg ongeveer $33,5 miljard in 2022 (bron), en groeit voortdurend. Gartner varwacht een stijging tot $38,9 miljard in 2027. (bron).

De primaire focus ligt op Europa, maar Fluentic heeft ook al een klantenbestand in de VS. Dit geeft toegang tot het grootste deel van de toepasselijke markt. Fluentic heeft een bevoorrechte positie, vooral in Noord- maar ook in Centraal-Europa, dankzij de unieke concurrentievoordelen en het gebrek aan lokale concurrentie. Fluentic onderscheidt zich door een gevestigd bedrijfsmodel dat complex is om na te bootsen, en door diepgaande expertise in vertaaltechnologieën en klantendiensten. Daarnaast heeft Fluentic een aanzienlijke voorsprong op concurrenten dankzij de sterke relatie met Salesforce.

Management

  

Mikko Räty

Mikko Räty

CEO

Mikko werkt sinds 2019 bij Fluentic. Daarvoor werkte hij als Country Lead bij Deloitte Digital Finland, als Marketing Strategy Director bij Nordic Morning en is hij oprichter van Seed Digital Media.

  

Anssi Ruokonen

Anssi Ruokonen

CPO & AI-lead

Anssi is in 2019 begonnen bij Fluentic. Daarvoor werkte hij als COO bij Transfluent, als Principal Consultant bij Nordic Morning en als Head of production bij Seed Digital Media. Anssi is een Doctoraal Onderzoeker die kunstmatig moreel agentschap bestudeert aan de Universiteit van Helsinki.

  

Tomi Heiskanen

Tomi Heiskanen

CTO & Co-founder

Tomi is de oprichter van Transfluent /Fluentic. Daarvoor werkte hij als softwareontwikkelaar bij Ideawire, ii2 media en Ateco.

Verdeling van aandelen

Aandeelhouder

Aandelen 

Percentage

1 VisionPlus Fund I Ky 250 875 49,9 %
2 Innovestor Kasvurahasto I Ky 48 866 9,7 %
3 Asko Schrey 40 318 8,0 %
4 Mikko Räty 25 155 5,0 %
5 Kari Karvinen 15 027 3,0 %
6 Ari Backholm 13 511 2,7 %
7 Tomi Heiskanen 12 639 2,5 %
8 Jani Penttinen 7 482 1,5 %
9 Juha Helppi 6 268 1,2 %
10 Overige aandeelhouders (256) 82 899 16,5 %
TOTAL 503 040 100%

Gebruik van de fondsen

Icon 1

Scenario I

(tot € 2.000.000 opgehaald in de financieringsronde)

  • Met de maximale investering kan Fluentic de groei aanzienlijk versnellen en winstgevendheid bereiken. De focus kan worden uitgebreid naar Zuid-Europa, wat zorgt voor een grotere klantenbestand en hogere inkomsten. De extra middelen worden ook gebruikt voor de voortdurende verbetering van de producten en de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen, afgestemd op de behoeften van de klant.

Icon 2

Scenario II

(tot €1.200.000 opgehaald in de financieringsronde)

  • In dit scenario ontvangt Fluentic 60% van de maximale doelinvestering, waardoor het bedrijf de productontwikkeling kan versnellen door extra personeel aan te nemen. Dit leidt tot efficiëntere activiteiten en een snellere time-to-market. Doellanden zijn onder andere het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Frankrijk. De grotere zichtbaarheid in deze markten helpt Fluentic om meer tractie en klantenbinding te krijgen. 

Icon 3

Scenario III

(tot €350,000 opgehaald in de financieringsronde)

  • Het bereiken van het minimale doelbedrag stelt Fluentic in staat om de activiteiten met vertrouwen voort te zetten en het aanbod geleidelijk verder te ontwikkelen. Fluentic focust op het sluiten van nieuwe contracten en het ontwikkelen van producten met een klantgerichte aanpak. Fluentic kan zijn klantenbestand in stand houden en uitbreiden en ervoor zorgen dat de producten en diensten blijven voldoen aan hun veranderende behoeften.

Financiële cijfers en groei

Log alstublieft in

Deze inhoud is alleen zichtbaar voor geverifieerde investeerders van dit project.

Inloggen

Waardering

Icon Money

Op basis van de huidige verkooppijplijn zijn ARR-schattingen (Annual Recurring Revenue) gemaakt voor 2024-2027.

De waarde van het bedrijf is berekend als 4 x ARR voor elk jaar. De waarderingen van elk jaar zijn verdisconteerd naar het heden met een jaarlijkse disconteringsvoet van 40%. De post-money waardering van het bedrijf is berekend op €5.8M van de gemiddelden van deze waarderingen. De Pre-Money waardering van €4M is gebaseerd op de Post-Money waardering verminderd met de geschatte €1,5M investeringsbehoefte (met een korting van 30% zou de Pre-Money waardering €5,8M zijn).

Exitscenario's

Icon 1

Verkoop aan Salesforce, Zendesk of hun consultingpartner die de functies van Fluentic willen integreren in hun dienstenaanbod en/of hun klantenbestand willen uitbreiden.

Icon 2

Verkoop aan een internationaal klantenservice-outsourcingbedrijf of een internationaal vertaalbureau dat zijn aanbod wil digitaliseren.

Icon 3

IPO op de Nasdaq First North-beurs

Documenten

Updates

In deze sectie vindt u onder andere antwoorden op vragen van investeerders. De getoonde antwoorden zijn afkomstig van de ondernemer en zijn daarom als zodanig gemarkeerd. Invesdor controleert geen informatie die is ontvangen na de start van de financieringscampagne.

Als u vragen heeft over het bedrijf, stuur ze dan rechtstreeks naar ons op service@invesdor.nl.

Update 1-12-2023

Antwoord op vragen van investeerders

1. Er is een omzetgroei voorspeld van 60, 150 en 120 procent voor de jaren 2024-2026. Waar is de groeiprognose specifiek op gebaseerd?

De voorspelde toekomstige omzet is gebaseerd op de ontwikkeling van de Monthly Recurring Revenue (MRR) van bestaande klanten voor de komende 24 maanden. Daarnaast houdt de prognose rekening met nieuwe verkopen van de impact van meer dan 300 opportunities in de sales pipeline en hun MRR progressie over dezelfde periode van 24 maanden vanaf het moment van afsluiten.

2. Met betrekking tot de verwachte omzetgroei: er wordt gesteld dat het aangetrokken kapitaal zal worden geïnvesteerd in productontwikkeling door extra personeel aan te nemen, terwijl het aantal FTE alleen in 2025 zal groeien (het aantal medewerkers zal in 2024 min of meer gelijk zijn en zal in 2025/2026 groeien tot +38% vs. 2023 - terwijl de arbeidskosten slechts met 16% zullen stijgen (2026 vs. 2023). Waar wordt het aangetrokken kapitaal geïnvesteerd en wordt de groei van de loonkosten niet onderschat?

Er zijn geen substantiële aanwervingen nodig en het opgehaalde kapitaal zal voornamelijk worden gebruikt om verkoop- en marketinginitiatieven te verbeteren. Een mogelijke toevoeging van 1-2 personen voor productontwikkeling kan worden overwogen, voornamelijk gericht op ondersteunende functies zoals testen en het verbeteren van de vertaalkwaliteit.

Update 23-11-2023 

Kunstmatige intelligentie: de kneepjes van het vak dankzij 15 jaar vertaalervaring

In de communicatie met klanten is de kwaliteit van de vertalingen van het grootste belang, vooral bij ondernemingen in moeilijke domeinen zoals financiën en productie.  Fluentic's 15 jaar ervaring in de vertaalindustrie zorgt er samen met de unieke mogelijkheden om deze aan de AI te leren voor dat de vertalingen correct zijn. Met Fluentic kunnen deze bedrijven er zeker van zijn dat al hun terminologie en kritieke berichten correct worden vertaald, zonder haperingen, iets wat diensten als Google Translate of ChatGPT niet kunnen garanderen.

“Fluentic Oy heeft een eigen, op AI gebaseerd systeem ontwikkeld dat bedrijven helpt om klantenserviceberichten in een groot aantal talen te vertalen. Dit brengt een revolutie teweeg in de manier waarop bedrijven digitale klantenservice bieden, wat resulteert in aanzienlijke besparingen in het proces. Het systeem maakt gebruik van verschillende vertaaldiensten, zoals Google, Bing of ChatGPT, en kiest de beste vertalingen, waardoor de kwaliteit toeneemt. Het werkt ook sneller en verbruikt minder energie. Bovendien leert het Fluentic-systeem de termen die bedrijven gebruiken en maakt het gebruik van eerdere berichten, waardoor de vertalingen nog nauwkeuriger worden.”

&ndasho;

– Jari Tuovinen, bestuursvoorzitter en investeerder
 

De vraag naar betrouwbare kwaliteitsvertalingen groeit

Volgens Gartner is de omvang van de doelmarkt in 2027 bijna 39 miljard dollar. Op basis van onze ervaring hebben vooral industrieën met complexe en zeer technische inhoud en die transformeren naar digitale klantenservicekanalen, momenteel vertaalpartners nodig die een hoge vertaalkwaliteit leveren. Dit perspectief wordt versterkt door ons succes in november, toen we twee grote wereldwijde industriële organisaties als klant binnenhaalden.

“Vanuit het perspectief van de directie'lijkt de tevredenheid onder onze bestaande klanten hoog te zijn, een gevoel dat wordt gedeeld door onze distributiepartners, die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het snel opbouwen van een indrukwekkende verkooppijplijn. Hoewel het hier gaat om vooruitzichten op bedrijfsniveau, lijkt het erop dat de verkoopprocessen in een goed tempo vorderen. Ik denk dat we binnenkort belangrijke statistieken zullen krijgen over de afsluitingscycli. Om deze redenen heb ik voor 100.000 euro aan extra aandelen gemarkeerd."

– Asko Schrey, investeerder

Waarom investeren in Fluentic

  • Uiterst schaalbare SaaS-oplossing voor het stroomlijnen en verbeteren van de klantenservice door real-time vertaalcommunicatie.
  • Fluentic’s dienst is gevalideerd door bekende, wereldwijde klanten en kan worden geïntegreerd in belangrijke platforms zoals SalesForce en Zendesk.
  • Brutomarge van 80% en verwachte positieve kasstroom in 2024. Sterke B2B-verkooppijplijn voor een jaarlijkse groei met twee cijfers.
  • Kans om te investeren tegen een aantrekkelijke aandelenprijs samen met andere professionele investeerders.
  • Verschillende exitmogelijkheden binnen 3-5 jaar.

Update 16-11-2023

Antwoord op een vraag van een investeerder over de financiële gegevens van Fluentic Oy

Aan het einde van oktober bedroeg de omzet van Fluentic 357.000 euro, inclusief de dochteronderneming 565.000 euro.

De EBITDA van de dochteronderneming was -633k€ en de EBIT -1,05M€.

Update 13-11-2023

Fluentic's aandeelhouders en leden van de Raad van Bestuur hebben in deze ronde een investeringen gedaan van 340 000 EUR.

Ausgezeichnet als Top-Innovator 2021

BCorp-gecertificeerd

Winnaar als beste crowdfundingplatform

Winnaar Beste
Crowdfundingplatform 2023.

ECSP licensed

Invesdor heeft een vergunning onder de ECSP-regelgeving van de EU